|
||||||||
|
Bill Laurance (piano) en Michael League (oud, ngoni, akoestische gitaar, bariton el. gitaar) zijn natuurlijk vooral bekend van de funky fusiongroep Snarky Puppy, maar gelukkig maken ze hier compleet andere muziek. Het is een combinatie van elementen uit de jazz, Mediterrane muziek en Oosterse klanken. Het album ontstond door de lockdowns tijdens de corona pandemie hetgeen hen de ruimte gaf om de muziek op dit album te ontwikkelen. Het is in ieder geval voor mij een verademing om Laurance eens te horen op een akoestische piano en niet omringd door synthesizers en andere elektronica, dat is leuk voor het stadionpubliek dat luistert naar Snarky Puppy maar waarvoor de echte jazz liefhebber de neus ophaalt, het zelfde geldt voor League die hier laat horen wat een fraaie muziek hij kan maken op diverse snaar instrumenten zonder veel elektrisch geweld. Hier laten de twee muzikanten duidelijk horen dat ze ook zonder opgeblazen elektronische hulpmiddelen fatsoenlijke muziek kunnen maken. Dat we League horen op de oud is niet zo verwonderlijk als je weet dat hij al op 14 jarige leeftijd de oud van zijn grote broer “leende” om op te spelen en bij hem thuis in Californië werd er vooral naar Griekse of Turkse muziek geluisterd. De hoogste tijd om te gaan luisteren, al in het eerste nummer “La Marinada” valt de sfeervolle wisselwerking op tussen het fraaie sobere pianospel van Bill en het kenmerkende geluid van de oud van Michael. Er ontstaat een soort van droomwereld die zich voortzet in het al even bezwerende “meeting of the mind”. Het tempo wordt flink opgeschroefd in het luchtige “Round House”, evenals de voorgaande twee nummers geschreven door Michael die hier is te horen op de fretloze akoestische basgitaar, heerlijke muziek waarin de luisteraar wordt ondergedompeld als in een warm bad. Zo vallen we van de ene in de andere sfeervolle klanken die vooral worden gedefinieerd door de keuze van Michael welk snaar instrument te gebruiken, de oud, de gnoni, de basgitaar of de elektrische bariton gitaar, waar Bill de passende piano akkoorden aan toevoegt hetgeen een wonderlijke wereld aan klanken oproept. De titel van het album “Where you wish you were” wordt hiermee ten volle waargemaakt, vooral in het titelnummer zelf dat je meevoert naar een droomwereld vol fijnzinnige klanken. Een echte aanrader behalve waarschijnlijk voor de fans van Snarky Puppy die vergeefs zullen wachten op synthesizers en andere elektronica. De 11 composities zijn min of meer gelijkelijk verdeeld tussen Bill (2) en Michael (3) en de overige 6 schreven ze samen. Jan van Leersum.
|